AUTHOR: David MOKHAM
Danubius, XXXIV, Galaţi, 2016, pp. 245-266.
Abstract
The birth of new African countries like Eritrea and Southern Sudan is a challenge in respect of the territorial integrity of the African countries, which is the foundation of the charter of the African Union. This challenge calls for reflection on how to prevent such happenings in the future.
Cameroon is faced with such a situation with the former Southern Cameroons which has manifested some secessionist tendencies. In order to seek good solutions to this problem in Cameroon, history should be questioned. Why Southern Cameroons that decided to get independence by joining the independent Republic of Cameroon, can, several years after, change its mind by claiming secession? This paper questions the process that led to reunification, the economic and social management in force in the country since reunification and shows that the terms of the February 1961 plebiscite did not take into consideration the aspirations expressed by the main political actors of the era. Furthermore, the “unfair“ management of former Southern Cameroons’ natural resources gave the opportunity to some more or less frustrated political actors to initiate secessionist moves.
FOSTUL CAMERUN DE SUD: ÎNTRE NAŢIONALISM ŞI SECESIONISM (1959-2012)
Rezumat
Apariţia noilor ţări africane, cum ar fi Eritreea sau Sudanul de Sud reprezintă o provocare pentru integritatea teritorială a ţărilor africane, principiu care reprezintă fundamentul statutului Uniunii Africane. Această provocare îndeamnă la reflecţie, cu privire la modul în care, pe viitor, astfel de lucruri ar putea fi prevenite.
Camerunul este confruntat cu o astfel de situaţie în ceea ce priveşte fostul Camerun de Sud, care a tot manifestat tendinţe secesioniste. Pentru a găsi soluţii la această problemă cu care se confruntă Camerunul, trebuie analizată istoria sa. Cum se face că, după ce a decis în favoarea independenţei şi s-a unit cu republica independentă Camerun, câţiva ani mai târziu, Camerunul de Sud şi-a schimbat opţiunea şi a încercat secesiunea? Această lucrare pune în discuţie procesul care a condus la unificare, managementul economic şi social aplicat în ţară după momentul unificării şi arată cum condiţiile plebiscitului din februarie 1961 nu au luat în considerare aspiraţiile exprimate de principalii actori politici ai epocii. În plus, managementul „ne-onest” al resurselor naturale ale fostului Camerun de Sud a dat, anumitor personalităţi politice mai mult sau mai puţin frustrate, ocazia de a iniţia mişcări secesioniste.